Millainen on hyvä satama?

Hyvä satama ei määräydy minkään yksittäisen tekijän ansiosta. Hyviä satamia on monenlaisia: pieniä ja suuria, kaupunkisatamia ja luonnon helmassa olevia satamia. Joissakin satamissa on runsaasti palveluja, toisissa taas vähemmän. 

Näin tuleekin olla, sillä veneilijöitäkin on monenlaisia, ja yksittäinen veneilijä saattaa lomansa aikana kaivata sekä toiminnallisia satamia että rauhallisempaa ankkurointipaikkaa.

Hyvällä satamalla on kuitenkin seuraavat asiat kunnossa: 

  • Satamaan on helppoa ja turvallista tulla ja se sulautuu hyvin ympäristöönsä. Laituri ja poijut ovat hyvässä kunnossa. Vieraspaikat on selkeästi merkitty ja niihin on helppo kiinnittyä. Tulevia ja lähteviä veneitä autetaan.
  • Satamassa on panostettu turvallisuuteen. Turvallisuusohjeet ovat kaikkien nähtävillä ja ensiapuvälineet kaikkien saatavilla. Hengenpelastus- ja palontorjuntavälineitä on riittävästi ja ne ovat helposti löydettävissä. Sähkölaitteet ovat turvallisia. Satamalla on pelastussuunnitelma saastumisen, tulipalon tai muun onnettomuuden varalta. 
  • Satamalla on jätehuoltosuunnitelma. Jätteet lajitellaan, käsitellään ja säilytetään asianmukaisesti. Vaaralliset jätteet eivät ole vaaraksi ympäristölle eivätkä ihmisille. Myös jätevesistä huolehditaan asianmukaisesti eikä vaarallisia aineita päästetä maaperään (linkki). Ympäristöystävällisen Roope-sataman tunnistat salossa liehuvasta Roope-lipusta.
  • Mikäli satamassa ei ole omaa käymäläjätteiden imutyhjennyslaitetta, on lähimmän laitteen sijainti hyvä kertoa esim. ilmoitustaululla.
  • Satama on siisti ja siellä noudatetaan yleisiä järjestyssääntöjä. Palvelut on sijoitettu niin, että esimerkiksi pesutiloihin ja käymälöihin on kohtuullinen matka. Liikuntaesteisten ja lapsiperheiden tarpeet on otettu huomioon mahdollisuuksien mukaan.
  • Todellisuus vastaa markkinointia. Siistit käymälä- ja suihkutilat ovat parasta mainosta satamalle. Varmista, että satamamaksu vastaa palvelutasoa.  
  • Satama kuuntelee veneilijöiden toiveita ja ottaa esitetyn kritiikin vakavasti. Sataman tasoa jaksetaan pitää yllä koko kausi, eikä vain sen alussa.
  • Sataman tiedot ovat ajan tasolla satamakirjoissa, verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Sataman infotauluissa ei ole vanhentunutta tietoa ja henkilökunnan yhteystiedot ovat helposti löydettävissä. Myös lähialueen palveluista kerrotaan.
  • Satamahenkilökunta on motivoitunutta ja perillä veneilyyn ja satamatoimintaan liittyvistä asioista. Iloinen ilme ja palvelualttius pysyvät kiireestä huolimatta.
  • Hyvä satama houkuttelee kävijän uudelleen tarjoamalla jotakin "extraa". Mieti mikä voisi olla juuri sinun satamasi houkutin.