Roopen loki

Pidä Saaristo Siistinä ry:n blogissa keskustellaan vesistöjen ja ympäristön suojelusta, roskaantumisen ehkäisystä, veneilystä ja vesillä liikkumisesta.
7.9.2017 13.49

Viisi ympäristövinkkiä veneen syyshuoltoon

Monet huoltotyöt, kuten pohjapesu, maalaus ja muut korjaustyöt ennen veneiden telakointia ja talvisäilytystä kuormittavat ympäristöä. Vinkeillämme voit säästää ympäristöä veneen syyshuollossa.



1. Veneen pohjapesu 

Veneilykauden päättyessä vene nostetaan ylös ja veneen pohja pestään. Mikäli veneen pohja on maalattu, irtoaa pesun yhteydessä pohjasta suuria määriä haitallisia eliönestomaaleja. Tällöin myös jätevesi sisältää maalien haitallisia kemikaaleja, kuten kuparia ja sinkkiä.

 

Useimmiten pesuvesiä ei johdeta erilliseen puhdistusjärjestelmään, vaan ne joko imeytyvät maaperään, menevät asfaltoidulta kentältä viemäriin sellaisinaan tai päätyvät vesistöön. Pyri siis löytämään satama tai pesupaikka, jossa pesuvedet puhdistetaan.

_MG_1717

2. Maalin poisto 

Muistathan vanhaa maalia pohjasta poistaessasi käyttää hiontaimuria, joka kerää maalijätteen ja -pölyn talteen. Toinen vaihtoehto on käyttää veneen alla pressua, josta maalin jämät kerätään. Maalijäte kuuluu vaarallisten jätteiden keräykseen.

3. Vaihtoehtoiset menetelmät myrkkymaalille

Syksyllä on hyvä aika pohtia, voisitko luopua kokonaan haitalisten eliönestomaalien käytöstä veneessäsi. Veneen pohjan voi pitää puhtaana kasvustosta myös ilman myrkkymaaleja mekaanisten menetelmien avulla.

 

Tällaisia menetelmiä ovat muun muassa pohjan pesu erilaisten harjojen avulla, varrellisten lastojen ja raappojen käyttö, pohjaa suojaavien ja pohjaa harjaavien mattojen käyttö, vedessä olevan harjapesurin käyttö tai veneen nosto ja pohjan painepesu. Venettä voi myös säilyttää maalla trailerilla tai sitä varten erikseen suunnitellulla pienvenetelakalla silloin kun vene ei ole käytössä. Markkinoilla on myös ultraäänilaitteistoja, jotka pitävät pohjan puhtaana lähettämänsä äänen ja sen aiheuttaman resonoinnin avulla.

4. Vaaralliset jätteet

Veneiden huollon yhteydessä syntyy runsaasti vaarallista jätettä, kuten käytettyjä akkuja, jäteöljyä, liuottimia, jäähdytysnesteitä ja maaleja. Myöskään öljyisiä pilssivesiä ei saa päästä vesistöihin, vaan ne kuuluvat vaarallisten jätteiden keräykseen. Satamissa vaaralliset jätteet tulee kerätä ja säilyttää selkeästi erillään muista jätteistä. 

ongelmajätekontti

5. Suojaa itsesi

Suojaa myös itsesi tehdessäsi huoltotöitä. Eliönestomaalit ja vaaralliset jätteet ovat ympäristön lisäksi haitallisia myös ihmiselle.

 

Lisätietoja löydät nettisivuiltamme www.pidasaaristosiistina.fi sekä Askeleet myrkyttömään veneilyyn – katseet veneiden pohjiin -oppaastamme


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja